Ce este un nomenclator arhivistic?
Nomenclatorul arhivistic este un document esenÈ›ial pentru gestionarea arhivelor în companii È™i instituÈ›ii publice, care clasifică documentele È™i stabileÈ™te termenele de păstrare ale acestora. Un nomenclator arhivistic se întocmeÈ™te în baza organigramei societății, pentru fiecare departament existent.
Întocmirea Nomenclatorului arhivistic ajută aÈ™adar la organizarea, păstrarea È™i eliminarea documentelor din arhivă în mod legal È™i eficient. Obligativitatea elaborării Nomenclatorului Arhivistic de către toate instituÈ›iile publice È™i companiile private este reglementată de Legea Arhivelor nr. 16/1996, la capitolul ObligaÈ›iile creatorilor È™i deÈ›inătorilor de arhivă, art 8.
De ce este important să ai un nomenclator arhivistic?
-
Nomenclatorul ajută firmele È™i instituÈ›iile să respecte normele legale privind arhivarea documentelor, evitând sancÈ›iuni din partea Arhivelor NaÈ›ionale, care potrivit art. 37 din Legea nr. 16/1996 pot fi între 1.000 È™i 25.000 lei.
-
Acest instrument facilitează o organizare eficientă a arhivei. Stipularea exactă a termenelor de păstrare a documentelor permite eliminarea legală și la timp din arhivă a documentelor cu termene de păstrare expirate.
-
Un proiect de nomenclator arhivistic bine implementat reduce costurile de gestionare și depozitare a arhivei, datorită eliminării la timp a documentelor cu termene de păstrare expirate.
-
Nomenclatorul oferă suport în gestionarea documentelor care conÈ›in date cu caracter personal, eliminând la timp date care nu mai sunt necesare a fi păstrate È™i pentru care nu există un consimțământ în acest sens. Mai mult decât atât, evitarea păstrării inutile a documentelor care conÈ›in date cu caracter personal sau chiar date sensibile poate preveni riscurile legale sau eventuale probleme de securitate.
Etapele întocmirii unui Nomenclator Arhivistic
-
Se evaluează organigrama societății pentru stabilirea succesiunii departamentelor creatoare și stabilirea unei structuri de nomenclator arhivistic conforme cerințelor legale.
-
Sunt identificate genurile de documente create de departamente È™i sunt grupate în funcÈ›ie de importanță, în baza unor discuÈ›ii avute cu reprezentanÈ›ii acestora, pentru a nu risca omiterea vreunei categorii. Aceste discuÈ›ii sunt esenÈ›iale pentru cunoaÈ™terea specificului companiei È™i pentru a înÈ›elege, de asemenea, valoarea practică a diferitelor tipuri de documente.
-
Se defineÈ™te durata de păstrare pentru fiecare tip de document, în conformitate cu legislaÈ›ia în vigoare pentru domeniul de activitate al societății si valoarea practică a documentelor în fluxul operaÈ›ional al acesteia.
-
Se aprobă Nomenclatorul Arhivistic de către conducerea societății, în baza procesului verbal de aprobare a proiectului de nomenclator întocmit de către comisia de selecÈ›ionare a organizaÈ›iei.
-
Se avizează nomenclatorul de către Arhivele NaÈ›ionale în urma depunerii documentaÈ›iei la Serviciul JudeÈ›ean pe raza căruia este înregistrat sediul social al societății.
-
Se introduce nomenclatorul în fluxul organizaÈ›ional prin implementarea unor proceduri clare È™i se revizuieÈ™te periodic, dacă este cazul.
Beneficiile întocmirii nomenclatorului cu ajutorul unui specialist Archivit
-
CâÈ™tigi timp – Întocmirea unui nomenclator implică cunoaÈ™terea unor aspecte specifice de arhivistică. Iată de ce avantajele colaborării cu arhiviÈ™tii din cadrul Archivit, care cunosc legislaÈ›ia È™i cerinÈ›ele tehnice, sunt esenÈ›iale, reducând timpul elaborării nomenclatorului. De exemplu, la stabilirea termenelor de păstrare a documentelor, trebuie avute în vedere o serie de norme cuprinse în Codul Civil, Codul Penal, Legea contenciosului administrativ, Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu modificările È™i completările ulterioare etc. Nivelul de pregătire al specialiÈ™tilor Archivit È™i experienÈ›a acumulată în anii de activitate accelerează procesul de elaborare È™i aprobare a Nomenclatorului arhivistic.
-
EconomiseÈ™ti bani – Prin distrugerea la timp a documentelor cu termene de păstrare expirate, costurile de administrare È™i depozitare a arhivei scad.
-
GăseÈ™ti rapid documentele – GândeÈ™te-te numai cât de importantă este accesarea promptă a documentelor în cazul unor audituri sau controale de la autorități sau în cazul unui bilanÈ›, al unei reorganizări etc.
-
Elimini riscurile legale ce pot apărea ca urmare a păstrării nejustificate a datelor cu caracter personal și sensibile.
Cine are nevoie de un Nomenclator Arhivistic?
-
InstituÈ›iile publice (primării, consilii judeÈ›ene, ministere, tribunale, judecătorii, case de pensii, direcÈ›ii de asistență socială, biblioteci, muzee, sindicate, inspectorate È™colare, diferite asociaÈ›ii È™i organizaÈ›ii de stat etc.) au obligaÈ›ia întocmirii È™i aplicării Nomenclatorului Arhivistic È™i din perspectiva identificării È™i păstrării în condiÈ›ii optime a documentelor care fac parte din Fondul Arhivistic NaÈ›ional. Până la predarea acestora către Arhivele NaÈ›ionale, documentele trebuie conservate È™i pregătite conform cerinÈ›elor legale pentru a le putea asigura o durată de viață cât mai mare în vederea cercetării lor viitoare de către noile generaÈ›ii.
-
Utilitatea unui nomenclator este esenÈ›ială È™i pentru companii din diverse industrii, cum ar fi cele financiare (bănci, societăți de asigurări, firme de contabilitate È™i de audit, fonduri de investiÈ›ii etc.), juridice (cabinete È™i case de avocatură, cabinete notariale, executori judecătoreÈ™ti etc.), medicale (clinici, spitale, farmacii, laboratoare particulare), educaÈ›ionale (grădiniÈ›e, È™coli, licee È™i universități particulare, institute de cercetare private etc.) sau de resurse umane. Enumerarea nu este, bineînÈ›eles, exhaustivă.
-
Chiar și companiile mai mici pot beneficia de o arhivare mai eficientă a documentelor și de respectarea legislației arhivistice și cea a protecției datelor cu caracter personal. Amintim aici cabinetele individuale din diverse profesii, birourile de traduceri etc.
Model de Nomenclator Arhivistic
În Nomenclatorul Arhivistic sunt inlcuse toate categoriile de documente create de o companie publică sau privată – de la cele juridice È™i financiare, la documente operaÈ›ionale, corespondență, documente tehnice sau medicale.
​
Termenele de păstrare cuprinse într-un Nomenclator Arhivistic sunt date în funcÈ›ie de legislaÈ›ia specifică domeniului de activitate al companiei, precum È™i legislaÈ›ia contabilă È™i valoarea practică a documentului în cadrul organizaÈ›iei. De exemplu, termenele de păstrare a documentelor contabile diferă de termenele de păstrare a documentelor de resurse umane, a documentelor notariale etc.
​
Mai jos găsiți un model generic de Nomenclator Arhivistic.
Actualizarea și revizuirea Nomenclatorului Arhivistic
Este foarte importantă actualizarea periodică a nomenclatorului, în funcÈ›ie de modificările legislative sau operaÈ›ionale, de schimbările semnificative în fluxul de lucru al companiei. Doar astfel veÈ›i avea garanÈ›ia că nu există documente care nu se regăsesc în nomenclator È™i nu pot fi încadrate la un anumit indicativ È™i termen de păstrare sau, dimpotrivă, că documente care nu se mai creează de la o anumită perioadă de timp, nu sunt în continuare înregistrate. De exemplu, în cazul facturilor, dacă acestea sunt generate electronic pentru a fi încărcate în SPV, se va schimba formatul de păstrare din fizic în electronic – menÈ›iune care trebuie să se regăsească È™i în nomenclator. Regimul documentelor electronice va fi acelaÈ™i ca È™i în cazul documentelor fizice, È™i astfel este necesară È™i încadrarea lor în baza nomenclatorului.
​
Archivit oferă servicii de revizuire È™i actualizare Nomenclator Arhivistic pentru a asigura conformitatea continuă a companiei, atât cu modificările legislative, cât È™i cu cele interne.
Cum te poate ajuta Archivit?
-
Consultanță specializată pentru întocmirea nomenclatorului.
-
Întocmirea nomenclatorului pentru clienÈ›ii care depozitează arhiva la Archivit.
-
Servicii complete de gestionare a arhivei de la elaborarea nomenclatorului până la întocmirea lucrărilor de selecÈ›ionare È™i distrugere a arhivei după confirmarea primită de la Arhivele NaÈ›ionale.
Întrebări frecvente (FAQ) despre Nomenclatorul Arhivistic
-
Cât timp trebuie să păstrez un document financiar?
Termenele de păstrare a documentelor financiare diferă în funcÈ›ie de tipul lor: 50 de ani (È™tate de plată), 10 ani (facturi), 5 ani (chitanÈ›e) È™i 2 ani (role de casă). Cele create începând cu anul 2023 se păstrează 5 ani calculaÈ›i de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exerciÈ›iului financiar în care a fost întocmit.
-
Cine trebuie să întocmească Nomenclatorul Arhivistic într-o companie?
Secretarul comisiei de selecÈ›ionare iniÈ›iază È™i organizează activitatea de întocmire a Nomenclatorului Arhivistic.
-
Pot folosi un nomenclator generic?
Nu, Nomenclatorul Arhivistic se întocmeÈ™te de către fiecare creator de documente pentru documentele proprii.
-
Când trebuie să îmi actualizez nomenclatorul?
Nomenclatorul Arhivistic nu se modifică anual, ci numai atunci când se produc schimbări în structura creatorului de documente. Dacă se înfiinÈ›ează noi departamente, nomenclatorul se completează cu denumirea acestora È™i cu dosarele nou create. În cazul departamentelor care îÈ™i dezvoltă activitatea creând genuri noi de documente față de cele prevăzute iniÈ›ial, Nomenclatorul Arhivistic se completează cu noile genuri de documente.
Ai întrebări despre Nomenclatorul Arhivistic la care nu ai găsit răspuns în această pagină? Contacteaza expertii Archivit!
​
DoreÈ™ti o ofertă de servicii de arhivare È™i depozitare arhivă È™i/sau întocmire Nomenclator Arhivistic? Completează È™i trimite formularul de mai jos!